Antall hester: 6
  • Blogg
  • Stallen
    • Statistikk
  • Løpshester
    • Yesyesyes (2015)
    • Fighter From Start (2018)
    • Theorappen (2022)
  • Unghester
    • Theonova (2023)
    • Theotøffen (2024)
  • Pensjonister
    • Valley Ivan (2009)
  • Oppdrett
    • Kaldblods
    • Varmblods
  • Foto
  • Linker
  • De vi husker best...

2024 Sammendrag

29/12/2024

 
Vi startet året med et pang! Seier på årets første dag med nyinnleide Betty. Det var første seier siden 2020. Hun fulgte opp og tok enda en seier i februar. Nedturen denne måneden var at solgte Theovilter var blitt registrert som død, kun fire år gammel. 

Betty fortsatte i fin stil og gikk stadig nye rekorder. Trodde hun kom til å gå under 30 når det ble sommer, men det fikk vi aldri til dessverre. I mars ble det to hester mindre på gården da Samara ble avlivet av helsemessige årsaker, og Kemara ble gitt opp som traver i en alder av fem år. Ble gitt bort som ridehest og lever det late liv nordafor.

Sommer kom og i Sverige ble Theofaksa mamma til Norbert. Blessa fikk også sin siste, som fikk navnet Theotøffen. Åringen Theonova ble temt hos Atle Solhus, en runde på våren, og en på høsten. Storebror Theorappen gikk godkjent mønstringsløp under Midtsommertravet, hvor også Betty gjorde det bra med en overraskende 2. plass!

I slutten av juni dukket også Veel's Inger opp på gården. Ustartet 3årshoppe som trengte en del trening. Foreløpig leid for kun ett år, for blir det ikke løpshest av henne i den perioden er hun i det minste en god treningskompis til Rappen.

August og Ivan dro nordover til sitt nye hjem på Sømna. Der har han det kjempefint og blir nok der til helsa ikke holder lenger. Så nå var det plutselig ingen varmblodshester på gården, som de siste årene har hatt mer varm enn kald. Dermed dukket det plutselig opp to nye. En jeg var enig i, og den andre fordi sjefen mente den måtte ha en treningskompis. 3-årige Theoprinsen debuterte endelig og det kunne ikke endte bedre resultatmessig. Seier på en dårlig dag er fortsatt en seier.

De to varmblodsene fikk en litt trøblete start, men det går heldigvis bedre nå. Lucky fikk seg et lite griffelbeinsbrudd som heldigvis grodde fint sammen, men satte han på sidelinja et par måneder. JB (The Spy Who Loved Me) hadde helt andre problemer, som vi fortsatt jobber med. Skal sjekkes på nyåret. Krysser fingrene for at han blir 100% igjen.

​Avsluttet året med en fin 3. plass på Betty som gjorde sin siste start for oss. 

I året som kommer håper vi på friske varmblodshester og at unghestene kan få vist seg fram i banen etter hvert. Veela har vi sett oss ut et lokalkjøringsløp til i februar, så vi starter der og ser an prøveløp om vi har kommet så langt. Rappen får vi se an til våren.

Samara er ikke lenger

15/3/2024

 
Picture
Vi tok farvell med Samara i går. Hun har slitt en del med beintøyet og var i tilegg en veldig ivrig luftsluker (selv på sommerbeite drev hun med dette...). Så hennes fremtid som ridehest så vi ikke helt for oss. Derfor sa vi stopp og hun har dratt videre til hestehimmelen.

Samara kom til oss i mai i fjor og har kun gjort 4 starter hvor det ble en premie på lokalkjøring.

​Hun gikk godt sammen med resten av flokken, og gjorde lite utav seg. Vi startet to ganger før vi måtte til dyrlegen. Der viste hun tegn til at hun hadde vært borti dyrlege litt for mange ganger tidligere. For å bøye henne opp var det bare å gi opp, så hun fikk behandling på gjett fra oss og dyrlegen. 

Deretter fikk hun sommerferie på beite, da vi håpet hun kunne slappe mere av, og kanskje slutt med luftslukinga hun drev med. Det hjalp ingenting. Trente henne opp igjen og kjentes ganske grei ut i trening ei stund, men det gikk fort over.

Hvil i fred Samara.

Flott start på året!

1/1/2024

 
Picture
Betty klinker til med seier på årets aller første dag! Hun er ei snodig dame som sliter noe med en spesiell type separasjonsangst. Hun takler dårlig at hun drar på bane sammen med en hest hun kjenner, for da stresser hun seg opp...(selv om de står ved siden av hverandre). Så siden Samara også skulle starte i dag ble det en ekstra tur med hengeren. Betty nedover først, også Samara sin tur etter det. Hadde bedt om bokser slik at de ikke fikk sett hverandre. Og dermed var det fredelig resten av kvelden. 

Betty varmet så som så, men isbane var stor fordel og da løpet gikk suste hun avgårde. Sto på 40m tilegg, og fikk en fin start. Var i tet etter 500m, og siden kom aldri konkurrentene opp på siden. Vant med mange lengder på ny rekord 33,0M. Fremdeles ikke helt bein, så skal være mer å gå på etterhvert.

(Verdt å notere seg er at 2. hesten i mål var Undrums Prinsen. Fersk 4 åring etter Odd Herakles og Theogulla. Han debuterte i totosammenheng og gikk 35,4.)

Samara rullet bare i varming, og måtte få på seg busser. Ble bedre, men så småhalt ut i starten av varminga, men det var noe mugg i kodene hennes, så var nok litt sår. Gikk seg fort til etter litt smøring. Desverre kjørte kusken oppi ei anna vogn i starten, så tapte en del fra start. Gikk helt greit til slutt på 20,3ag. Men var en meter fra den siste premien, så ble nok en 0 i raden. 

De to var smått overrasket da de møttes på hengern da de skulle hjem igjen. Betty har nytt løp 11. januar, mens Samara og Kemara har som plan om å starte på lokalkjøring 13. janaur. Håper isbanen holder seg like fin som den er nå.

Picture

Oppsummering av 2023 og ser mot 2024

18/12/2023

 
JANUAR - Coventina Va Bene er eneste løpshest, og gjør det ikke spesielt bra, men hun vant lokalkjøring :) Theorappen blir satt i barnehage på Viggja, men bryter seg bare ut av gjerdet og blir hentet etter få dager og sendt til Bjugn. Slår seg bedre til ro der.

​FEBRUAR - Den ene løpsdagen vi skulle starte ble avlyst pga at banen gikk i oppløsning...

MARS - Rappen kommer hjem igjen da han fortsetter sin utbryterkarriere... Tina får seg en premie og får også på seg sal for første gang hos oss.

APRIL - Tina prøver seg i et montéløp, men var for dårlig forberedt for løp under sal. Blir så solgt som ridehest. Så vi står uten starthest. Rappen blir satt til temming hos Atle Solhus. Kemara prøver seg på bane igjen med lite hell...

MAI - Pappa klarte ikke det å ikke ha starthest, så han kjøpte Samara. 

JUNI - Hingstslipp på Alvdal med Rappen, Nova blir født!

JULI - Sommerferie for alle og en hver...

AUGUST - Rappen hjem fra beite med tjukk has.

SEPTEMBER - Rappen blir operert, pappa leier nye hest i Bjørneng Betty. Blessa blir konstantert drektig med Komnes Bork. 

OKTOBER - Ting begynner å se litt mer positivt ut på treningsfronten.

NOVEMBER - Begynner å kjøre med Rappen, Betty viser fin stil på banen.

DESEMBER - Betty avslutter året med 3. plass. 

Dette er nok det året hos oss det har skjedd aller minst. Det var tynn suppe å gå igjennom bloggen, men det er heller ikke så rart da vi stort sett bare har hatt en starthest. Vi har kun hatt 10 starter i år, med 3. plassen til Betty som beste resultat. Det blir forhåpentligvis et bedre år i 2024, selv om vi planlegger å avslutte det store hesteholdet. Hadde planer om å beholde Nova, men siden Rappen er her enda (og han er så snill og trivelig å kjøre med) så prøver vi nok å legge henne ut for salg som åring. Er vi heldige så springer Prinsen fra alle konkurrentene sine, så helsøstern blir ettertraktet :P

Betty leier vi jo bare ut 2024, så hun forsvinner jo etter hvert, Ivan håper vi å kunne sette bort på evig for til samme veninne som fikk Butan for noen år siden. Håper å flytte han til sommeren. Blessa får sin aller siste føllunge, hun drar på åra, så hun må vi nok si farvell til når føllungen er avvendt. Så får vi se hva som går an å få solgt i sommer blant de andre hestene...

Snart 2024

10/12/2023

 
Kun ett løp gjenstår i år, så skal vi forberede oss på 2024. Vi har for tiden fantastiske forhold, om en det har vært litt kaldt. Hestene trener bra, og Rappen har også kommer i gang med sine kilometer fram mot mønstringsløp til sommeren. Han møter biler, drar ut alene og tar alt på strak hov. Hadde dyrlegen innom for å følge opp hasen, men han mente det ikke var nødvendig å sprøyte, selv om det er en moderat fylning der enda. 

Samara og Kemara trener stort sett sammen og blir bedre og bedre. Håper det er noen finere løp for Samara enn hun har fått til nå. Kemara fungere også veldig bra, og vi håper på prøveløp på nyåret. 

Betty imponete i vinterløypa vår, og vi ser frem til fortsettelsen. Løp i morgen, også klør det i fingrene etter å få sett løpsbulletin for de to første månedene neste år. Men den lar vente på seg foreløpig.

Ellers, så er Nova sertifisert, Blessa regner vi med at fremdeles er drektig, men har ikke sjekket noe mer etter 35 dager. Har en drektighetstest liggende, men da må Blessa pisse i en kopp, å det er ikke bare bare...

Ivan er 100% pensjonist, og blir hele 15 år gammel. Skal høre litt rundt om det er noen som trenger en selskapshest i nærheten eller hos kjentfolk. Men forløpig koser han seg i Dorrodalen.

Det skal trappes så å si helt ned til neste år, men hvor fort det går er vi ikke sikre på. Ser det er ekstremt mye hest til salgs, og generelt dårlige tider, så vi får se.Venter ihvertfall til våren med salg av løpshestene.

Ingen premier

21/11/2023

 
Betty åpnet første 500 i 30-fart og tok teten fra tilegget. Dro unna i litt for stor fart og ble sliten til slutt. Galopperte i siste sving da konkurrentene la press på henne. Ble disket. 

Samara fikk et fint løp innvendig, men ble sliten til slutt hun også. Fullførte utenom premierekka på 20,5aM. 

Håper det kommer en fin snøsåle på veien nå, så det går an å få trent litt ordentlig igjen.

Neste gang blir det kun Betty, da Betty klikker i vinkel på boksen når veninna drar sin vei..

Rappen på bane

13/11/2023

 
Rappen har fått på seg sine første par med sko, og det er 9 uker siden operasjon, så da kan vii trene som normalt. Tok han med til banen sammen med Samara. Han tok det på strak hov og oppførte seg veldig bra til å være på banen for første gang. De bevegelige reklameplakatene var litt skumle, men ellers alt vel.

Samara var også med for hurtigkjøring. Hun fungerte fint. Skal starte 20. november.

Banekjøring

29/10/2023

 
Steinhardt underlag hos oss for øyeblikket, så det går i rolig trening hjemme. Betty og Samara fikk bli med til banen i dag å røre litt mer på seg. Fint vær og fin bane :)

Rutineløp

25/10/2023

 
Samara og Kemara deltok på rutineløp i går.

Kemara har aldri klart å fullføre et rutineløp på ordentlig måte, men har siden hatt behandling og pause. Hun oppførte seg bra i oppvarming foruten litt hopp og sprett på tur inn i stallen. Da det var hennes tur vegret hun seg noe for å gå ut, men fungerte greit i volta. Det ble litt stress for henne, så hun gikk ut i pass og slo på en galopp. Tapte mange lengder til feltet, men datt ned i trav etter hvert. Tok bra tak i det og hentet igjen feltet etter ca 700m. Gikk i 30-25 -fart feltet og det gikk sakte den første runden. Kemara fullførte kjempebra og fikk prøvd både å ligge i rygg, forbinkjøring og å ligge inni felt. Så foruten galopp i starten så var det et kjempefint rutineløp. Gikk 28,2.

Samara gikk i det siste løpet, med fri fart til slutt. Hun møtte noen tøffe konkurrenter, som avsluttet siste 500m på 11. Så Samara ble naturligvis hengende etter til slutt, men travet veldig fint og kom inn på 21,0. Veldig fornøyd med begge to. Samara har løp 20. november. 
Picture

Oppdatering og starthest!

17/10/2023

 
Covenayo T.H. er havnet i trening hos Renate Aarlie. Snakket såvidt med eier at han har vokst mye i sommer, men hun håper å få han ut i mønstringsløp.

Etter at vår faste alternativ behandler sluttet har vi ikke hatt noe behandling på hestene. I morgen kommer behandler Siv Lillery for å gå over Betty, Samara og Kemara. 

Drittværet er snart over, og da blir det kaldt og sol. Det vil si at vi har få dager med treningsløype igjen, da denne speiker ganske fort det kryper under 0. Da blir det skritteturer og banetrening som gjelder til vi får snøføre.

Rappen ser fin ut, og skal få på seg sko snart så vi kan fortsette treninga i vogn. Nova skal snart få egen boks om natta. Blessa holder seg veldig fint i år. 

Å vi har starthest igjen for første gang siden starten av juni. Betty debuterer for oss på mandag. Krysser fingrene for en fin premie.
<<Previous

    Neste start

    06.06.26 Klosterskogen
    ​9. løp - Fighter og Yes

    09.06.26 VOA
    4. løp - Rappen

    Midtsommertrav VOA
    Yes?
    Fighter?
    Rappen?

    Arkiv
    (Har blogget siden 2008)

    May 2026
    April 2026
    March 2026
    February 2026
    January 2026
    December 2025
    November 2025
    October 2025
    August 2025
    July 2025
    June 2025
    May 2025
    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012

    Hest

    All
    Aremin
    Bjørneng Betty
    Bjørneng Betty
    Black Butan
    Blazing Volo
    Candy Girl
    Cavaca
    Chanto Revenue
    Cornelia BR
    Covenayo T.H.
    Coventina Va Bene
    Easy To Win
    Fighter From Start
    Gjønda
    Gjønda
    Hard Cider
    Justaminute
    Justasecond
    Kalland Liberty
    Kemara T.H.
    Kemas Ottilia
    Kings Way
    Lalita's Coktail
    Lucky Strongbow
    Marion Maximus
    Master Mick
    Mim
    Mim's Little Diva
    Mim's Little Dream
    Mim's Little Magic
    Mims Little Punk
    Mims Little Punk
    Mo Radi
    Samara
    Sasabee
    Shining Moment
    Theobærta
    Theobærta
    Theoblessa
    Theodor
    Theofaksa
    Theofrøkna
    Theofrøkna
    Theogulla
    Theoknekten
    Theonova
    Theoprinsen
    Theoprinsessa
    Theorappen
    Theosilja
    Theostjerna
    Theoterna
    Theotøffen
    Theotøffen
    Theovilja
    Theovilter
    The Spy Who Loved Me
    Tim Il
    Top Surprise
    Valley Ivan
    Veel's Inger
    Waitforme
    Yesyesyes
    Zanziro

Powered by Create your own unique website with customizable templates.